نقش هَیَجامَد در بار شناختی و درک جمله زبان آموزان

نازنین اعظم نوری؛ رضا پیش قدم؛ الهام ناجی میدانی

دوره 9، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 29-55

https://doi.org/10.22054/ilt.2020.51543.485

چکیده
  هیجان و شناخت هر دو از عوامل مؤثر در یادگیری زبان محسوب می‌شوند. در این مطالعه نقش "هَیَجامَد" (که ترکیبی از هیجان و بسامد است) در بار شناختی و درک جمله تعدادی از زبان آموزان مورد بررسی قرار گرفت. هَیَجامد شامل هیجاناتی است که توسط حواس برانگیخته می شود. بدین منظور، از 200 زبان آموز انگلیسی به عنوان زبان خارجی خواسته شد تا آزمون سنجش شاخص ...  بیشتر

کمی کردن سرمایه گذاری در زبان انگلیسی: طراحی مدل و پرسش نامه در محیط ایران

ناهید سلطانیان؛ ضرغام قپانچی؛ سعید رضایی؛ رضا پیش قدم

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 25-56

https://doi.org/10.22054/ilt.2019.33374.302

چکیده
  هدف پژوهش حاضر غلبه بر استفاده مکرر محققین از روش های کیفی در پژوهش های مرتبط با سرمایه گذاری در یادگیری زبان است و در پی آن است که حرکتی به سمت کمی سازی داشته باشد به گونه ای که تصویری واضح و قابل لمس از این سازه بدست آید. بدین منظور محققین پژوهش حاضر سه مرحله اصلی را دنبال کردند. در ابتدا محققین با مرور پیشینه تحقیق و مشورت با متخصصین ...  بیشتر

فرهنگ و هویت: ارتباط دادن اجزای هویت با ابعاد فرهنگی

فهیمه صبوری؛ رضا پیشقدم؛ آذر حسینی فاطمی؛ بهزاد قنسولی

دوره 4، شماره 1 ، تیر 1394، ، صفحه 78-49

https://doi.org/10.22054/ilt.2015.3463

چکیده
  هویت ایرانی را نمی­توان مفهومی یکپارچه در نظر گرفت. تاریخ ایران نشان می­دهد که ایران ترکیبی از مدرینته/اسلام/ملیت می­باشد. هافستد (2001) فرهنگ را به شش قسمت تقسیم می کند: فاصله قدرت، فردگرایی/جمع­گرایی، مردسالاری/زن­سالاری، گریز از عدم قطعیت، تمایل کوتاه مدت/بلندمدت، و لذت طلبی/سخت­کوشی. این پژوهش قصد دارد رابطه این ابعاد فرهنگی ...  بیشتر